reklama

Ticho po Človeku

„My všichni jsme k sobě navzájem přimknuti. Jsme všecko, co máme.“ /William Saroyan: O neumírání./

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Som vo veku, kedy sa každú chvíľu lúčim so svojím blízkym, priateľom, známym. Moja tápavá chôdza na cintoríny je charakteristická tomuto úkonu. Pripadám si ako strom v aleji, v ktorej tiež každú chvíľu niektorý strom sa zosype k zemi, vyvrátený v koreňoch. Je to smutné. Ale občas ani nie, keď pád stromu, ktorý vydal zo seba to najlepšie, krásu, vôňu, úrodu, vymení mladší, čerstvejší, možno ešte krajší stromček. Tak ako je to bežné v ľudskom živote: niekto zhasne, druhý uzrie s krikom svetlo sveta, akoby hneď od prvej minúty, čo v ňom existuje zacítil, že nie je krásny, voňavý, pôvabný vždy, ako sa mu zazdal v prvej sekunde zrodenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ráno mi zavolala moja nevesta, že jej otec zhasína, že ide za ním, aby bola pri jeho poslednom vydýchnutí. Onedlho mi zavolal syn, že môj staručký svat odišiel na druhý breh života. V momente som onemela pri pomyslení, že je opäť o človeka s veľkým Č menej. Naraz akoby za jeho životom nastalo úžasne ticho.Všetko akoby zastalo, zmĺklo úžasom s nejakým zvláštnym chvením v povetrí, že skončil život, niečí duch. Život sa občas pripodobňuje k sviečke. Horí a naraz zhasne. Chvíľku je po plamienku slabučký trasľavý dym a potom nič.Tma.

Po šľachetnom, múdrom a hlavne dobrom človekovi, ktorý v živote bol svetlom a príkladom pre iných, to nie je tak. Áno, chvíľu zavládne ticho. Nejaká bodka sa dá v mysli za odídencom. Ale potom jeho dych zostáva: sú to spomienky na slová, činy toho, kto nás opustil. Až teraz nastáva okamih pravdy jeho života. V nás pozostalých, osamotených, opustených. Jeho myšlienky, slová, skutky. A tie môžu byť rôzne. Zlé i dobré. Rozžiarené alebo temné. Je len na nás, aké po nás zostanú. Je to naše vysvedčenie. Ovocie nášho žitia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď mi večer volala nevesta, smutná, ale vyrovnaná so smrťou drahého otca, vravela: „Mami, bolo to zvláštne. Zaspal medzi nami. Všetkými deťmi. Väčšina z nedorozumení medzi nami ustala, zabudla sa, zhltla ich nejaká hmla. Zostala len láska medzi nami a pokoj. Aj toto bolo dielo nášho ocka.“

A ja som jej odpovedala: „Veď akože inak… Od človeka šľachetného sa iné nedá ani očakávať… Pôsobí v každom čase, v každom momente… i v takomto… Spájal vás aj pri odchádzaní. Bol požehnaným človekom!“

Ešte dlho sme rozprávali o zosnulom slová pochopenia, ocenenia, chvály, vďaky. Po málokom zostane kvalitné ovocie. Ak zostane: bol to dobrý strom, ktorý rodil zdravé ovocie. Môj svat Peter sa venoval práci a rodine. Rodine a práci. Nikdy žiadne bokovky, len čestnosť, pravdivosť, charakter. Ako by jeho blízky neocenil tohto skromného muža, neznámeho iným? Bol docentom vo svojej branži, na škole. Doma vzorný otec, manžel, príjemný, spoľahlivý príbuzný, priateľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nech mi nikto nezazlieva tieto opäť smutné, aj nie smutné riadky, na pamiatku opravdivého muža, akých by náš národ potreboval množstvo. Ozajstní muži vymierajú. Vyrastajú zmäkčilci, padavky, nestáli, neverní, nespoľahliví? Je to naozaj tak, že sa len sem-tam objaví muž-skvost? Je to naozaj už len ojedinelé svetielko, žiara, úkaz?… Alebo odchádza stará garda rytierov?!…

Peter, nech Ti Božie milosrdenstvo daruje večný odpočinok a svetlo večné nech Ti svieti, odpočívaj v pokoji!

Magda Kotulová

Magda Kotulová

Bloger 
  • Počet článkov:  340
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som mama štyroch detí, stará mama pätnástich vnúčat a dvoch pravnúčat. Príležitostná publicistka. Občas sa "niečo" pokúsim napísať, keď ma čosi nahnevá alebo urobí spokojnou. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu