reklama

Odopierať si svoje sny

Aj starí ľudia majú svoje túžby, sny. Aspoň tí, ktorým to ešte dobre myslí a vedia rozumne uvažovať. Teda aj ja, keď ráno vstanem utkám si v mysli plán, čo budem cez deň robiť, čo treba vybaviť. Počas viacerých dní začne aj starý človek spriadať plány, keď ho momentálne nič veľmi nebolí a je ako-tak v poriadku. Začnú v ňom šibrinkovať túžby, sníčky. Nie veľké sny, na tie si už starec netrúfne. Len také menšie, banálne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Aj mne, keď tak sedím pri počítači a naďabím na nejaký ten blog plný šumenia mora, alebo šumenia lesov, zašveholí v duši túžba byť na mieste čara. Pri modrastom mori, na žltučkom, vzrušivom morskom piesku, byť v krážoch hory, vdychovať ten závan vôní z húb, machu, lesných kvetov, ihličia na vetvách stromov, na rozvalinách starých pevností, hradov, stavieb, v ktorých sa odráža tajomná minulosť. Nik mladší si nevie predstaviť, ako starého človeka úplne až dusí v krku tá vášnivá túžba byť na nádherných, vábivých miestach prírody, sveta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vtedy, keď tá túžba spaľuje celé vnútro, začína ju tíšiť svojím rozumom. Umlčuje ju zákonitou nevyhnutnosťou priznať si, že sa tam už nedostane. Jednoducho - tam nemôže. Nohy bolia. Kríže tiež. Krok je ťažký, vrávoravý. Závrate z krvného tlaku ničia rovnováhu. Balík tabletiek ukrýva v sekretári, ktoré musí brať celý celučičký deň do neskorej noci. A keď sa dnes má celkom fajn, preto tie túžby, plániky, naraz ani nevie, ako a prečo skĺzne, ponorí sa opäť do splanutia chronickej choroby.Vždy to tak naprotiveň býva. Keď povie sebe i iným „Mám sa fajn“, vtedy zasa praskne, vypukne s riadnym haló kolika, bolesť, teplota a podobné neprístojnosti tela.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prišla dcéra: „Mami, doniesla som katalógy s pobytmi v Grécku. Pozri, vybrala som tieto. Nie sú veľmi drahé, dá sa to utiahnuť. Ideš s nami!…“ jej hlas znel dôrazne, veliteľsky.

„Nie, nemôžem… Nepripustím, aby ste si kvôli mne pokazili vytúženú dovolenku… Nie, nepôjdem!… Nemôžem!...“

Dcéra sa rozpálila a zduplikovala: “Objednáme ti miesto. Nebudem to už počúvať… pýtať sa…! Musíš ísť aj ty…! Veď túžiš ísť k moru, vidieť krásu Grécka…“

„To áno…túžim…Chcela by som… Ale veď vieš, že tá moja choroba sa môže ozvať hneď a hocikedy práve vtedy, keď sa dobre cítim… Nemienim nikomu ničiť príjemné dni leta... Nie, nepôjdem, aj keď mi duša piští za morom, horami, pamiatkami, cestou… Veď vieš, ako rada som cestovala, brázdila Európu s otcom i s vami…“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Opäť sa zaškaredila a odznova spustila dávku viet, aby ma presvedčila, že budú radi, keď s nimi pôjdem.

„A ešte tak lietadlom… Vieš, že sa bojím letieť…Vieš si predstaviť, ako by som trpela pred odletom? A potom pri mori stále myslela zasa na nepríjemný let lietadlom domov…? Ó nie… nikto ma nepresvedčí… Toto sú moje dve veľké zábrany, pre ktoré nemôžem nohu vytrčiť niekde do sveta, po ktorom mi vnútro prahne. Let lietadlom a zdravotný stav…“

„No teda, mami, niet s tebou reč… Tak sa aspoň pozri, čo som vybrala…!“

A tak sme obe prezerali katalóg a mňa pichalo u srdca pri pohľade na krásny hotel a pobyt v Grécku. Spôsobovala mi úplne fyzickú bolesť tá nevyslovná túžba po ceste za nádherou sveta. Po čase sa dcéra rozlúčila. Katalóg pevne zvierala v rukách. Bola smutná, že nepochodila, a že ma nepresvedčila na dobrodružnú, zaujímavú a krásnu cestu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osamela som. Stále som cítila obrovskú túžbu za neznámom, za morom, za vôňou prímorských stromov, zaujímavou architektúrou. Túžba, túžba prečo si zostala v srdciach starcov? Prečo z nich neodchádzaš ako ich zdravie, sila, odvaha?…

Dcéra odletela, s manželom i vnučkou. O niekoľko dní po ich odchode musela som vyhľadať lekársku pohotovosť: CT, antibiotiká… A tak som bola rada, že som nátlak dcéry a mojej vrúcnej túžby tela i duše vydržala a odolala mu.

Magda Kotulová

Magda Kotulová

Bloger 
  • Počet článkov:  340
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som mama štyroch detí, stará mama pätnástich vnúčat a dvoch pravnúčat. Príležitostná publicistka. Občas sa "niečo" pokúsim napísať, keď ma čosi nahnevá alebo urobí spokojnou. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu