reklama

Vďakyvzdanie

Vraj žijeme v dobe, kedy slovo vďaka, už nemá takú váhu ako kedysi.Vraj. Neviem to stopercentne posúdiť. Možno je to tak. Ale možno ani nie. Totižto nemôžem pripustiť, žeby vďaka vymrela. Čím som staršia, tým výraz „ďakujem“ častejšie používam a vyzvrtávam po celý každučký deň. Mám na to príležitostí dosť a dosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Moji rodičia ma vždy učili ďakovať za dobro, čo mi niekto alebo Niekto poskytol.V detstve si to, prečo sa ďakuje, človiečik ani dobre neuvedomuje. Veď akoby aj mohol pochopiť vďaku za taký krátky život? Čím som bola staršia, tým som si viac a viac uvedomovala, že mám za čo ďakovať. A teraz v starobe sa prekonávam a užívam si vďakyvzdanie.

Keď prídem počas zimy z mrazivej ulice do tepla a primotkám sa k horúcim radiátorom, v duchu zaďakujem tomu, kto mi kúri a spôsobuje, že mi je tak fajn. Pomyslím si na tých, čo ústredné kúrenie nemajú, musia ručne kúriť drevom, uhlím. Pamätám si totiž, ako v minulosti som sa trápila so zakladaním ohňa v obyčajných kachliach. Ako som sa bála každého rána u svokry v Unitase. Čistiť kachle a potom do nich naložiť papier, kálaničky a potom škrtnúť zápaľkou. Koľko ráz sa mi stalo, že slabý ohník tlel a napokon zhasol a ja som musela znovu a znovu sa pokúšať ho vzkriesiť. Boli to galeje, na ktoré do dnešného dňa nemôžem zabudnúť, ako sa do rána v izbe vychladilo a vstávalo do zimy, hoci sa kúrilo akože celú noc. Takže vďaka za teplúčko v moderných, terajších bytoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď prichádzam s vreckom so smeťami ku kontajnerom a vidím, ako každučký deň mizne ich nevoňavá náplň, poďakujem v duchu smetiarom, ktorí skoro ráno, pokým ešte spím, búchajú občas s nimi a vyprázdňujú ich, aby som mala kam zahadzovať svoje odpadky.

Keď prídem do obchodu, do ktorého chodím skoro každý deň pre chlieb, rožky, mlieko, ďakujem pokladníčke, ktorá mi ešte pred odovzdaním nákupu na zaplatenie, položí v pondelok časopis .týždeň na pult, a povie: „Už som vám ho pripravila...!" Keď sa obzerám po časopisoch a medzi nimi hľadám ten svoj. Usmejem sa na ňu a zo srdca jej teplo poviem: „Ste zlatá!...Veľmi vám ďakujem!"... Pozornosť ženy, ktorá má roboty vyše hlavy, a pritom myslí na mňa, ma dojíma. Super, nie? A tak vzdám vďaku!...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Idem z obchodu s nákupom. Ledva dýcham, a naraz mi otárajú dvere a pridržia ich odchádzajúci, alebo prichádzajúci zákazníci. A zasa s úsmevom od ucha k uchu im ďakujem za láskavosť, ktorú darujú starej mame. Gavalieri nevymreli. Často sa o tom presviedčam a potom, ak sa prejavia rytierskosťou, s radosťou vrelo ďakujem.

Pomôžu mi moje deti, vnuci s kadečím. Zoberú ma na výlet, k lekárovi, do kostolíka. A zasa ďakujem.

Otvorím ráno okno, keď vstávam, vyzriem z neho - a aha ho: slnko sa usmieva, žiari, všetko objíma svojimi zlatými lúčami. Okolo neho blankyt. Zaraz ďakujem Tomu tam hore. Za tú pohodu, krásu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dostanem nádherný kvet. Obdivujem jeho utešenosť a vzápätí ďakujem záhradníkovi, ktorý ho vypestoval, aby obšťastnil ľudí okolo seba a tým i mňa.

Som v nemocnici. Ležím utrápená z choroby a pri vizite sa ku mne nahne lekár, usmeje sa, pohladí a povie niekoľko povzbudzujúcich slov. Upokojená ďakujem.

Sedím v reštaurácii pri dobom jedle. Pochutnávam si a ďakujem doslova a nahlas čašníkovi za kvalitu, skoré obslúženie, ochotu. Vidím jeho úsmev. On i ja sme spokojní.

A takýchto udalostí je na tisíce, za ktoré sa oplatí ďakovať: „Ďakujem!... Ďakujem!..." Zaslužia si to tí, ktorí nám sprostredkujú príjemné prežívanie dňa, mesiacov, rokov. Keď sa naučíme za všetko ďakovať, vážime si druhých, seba, život.

Magda Kotulová

Magda Kotulová

Bloger 
  • Počet článkov:  340
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som mama štyroch detí, stará mama pätnástich vnúčat a dvoch pravnúčat. Príležitostná publicistka. Občas sa "niečo" pokúsim napísať, keď ma čosi nahnevá alebo urobí spokojnou. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu